Za 21 december om 20.00 uur | Pierre Bastien (Parijs, 1953) is muzikant, componist en bouwer van muziekinstrumenten. De meeste van zijn instrumenten zijn mechanische constructies die geluid voortbrengen dat versterkt wordt met kleine microfoons en piëzo-pickups. Daarnaast speelt hij trompet en viool. Bestel hier je tickets.
Hij begon zijn carrière als bouwer eind jaren zeventig waarbij hij gebruik maakte van metronomen, cymbalen en katrollen. In 1986 begon hij met het bouwen van zijn eigen mechanische orkest, genaamd Mecanium, vernoemd naar het kinderspeelgoed Meccano, waarmee hij de machines vervaardigde. Ook gebruikte hij vaak platenspelers als aandrijving voor de bewegende delen in de machines. In de jaren negentig was zijn orkest uitgegroeid tot zo’n 80 ‘muzikant’-werkstukken en hij toerde over de hele wereld met deze voorstelling.
Zijn unieke muzikale opzet heeft hem een cultachtige aanhang opgeleverd en een reputatie als de ‘mad musical scientist’. Zijn instrumenten bevinden zich op het snijvlak van muziek en beeldende kunst en combineren op poëtische wijze live trompetklanken met schermprojecties van zijn eigen mechanische sculpturen.
Bastien heeft samengewerkt met onder anderen Robert Wyatt, Aphex Twin en Issey Miyake. Hij heeft ook een doctoraat behaald in de 18e-eeuwse Franse literatuur met een proefschrift over de pre-surrealist Raymond Roussel.

 

De demper op een trompet dempt en verzacht het geluid van het instrument. Maar de dempers van Pierre Bastien doen precies het tegenovergestelde. Ze voegen explosies van waterbellen, strijkstokstreken, fluitmelodieën, percussie, sanzariffs en harmoniumakkoorden toe aan de trompetklanken: uitgebreid door de mechanische dempers wordt de trompet een orkest van meerdere timbres.
Pierre Bastien blijft componeren met een schroevendraaier. Zijn zelfgemaakte geluidsapparaten zijn gemaakt van ruwe, fysieke materialen: metaal, riet, paardenhaar, water, eboniet, hout.. . allemaal aangedreven door elektromotoren. Eén ding dat ze gemeen hebben met elektronica is dat deze constructies in de loop der jaren steeds compacter zijn geworden, tot het punt waarop ze nu op het kleine volume van een trompetdemper kunnen worden geplaatst. En ze maken de dempers levend!