Februari is Kieślowski-maand in Luxor. Op de woensdagavonden worden van de Poolse regisseur Krzysztof Kieślowski (1941 – 1996) achtereenvolgens het beroemde drieluik Trois couleurs: Bleu/Blanc/Rouge en La double vie de Véronique vertoond.
Krzysztof Kieślowski wordt beschouwd als een van de meest invloedrijke filmmakers uit de jaren ’80 en ’90, wiens veelzijdige oeuvre ook nu nog filmmakers weet te inspireren. Kieślowski vertelt steeds opnieuw het verhaal van een mens die niet weet wat goed of slecht is en wanhopig op zoek is naar een antwoord. In zijn succesfilms La double vie de Véronique en de Trois couleurs-trilogie, met Franse sterren als Irène Jacob, Juliette Binoche en Julie Delpy, spelen verwantschap, identiteit en toeval een grote rol.
Kieślowski wilde “films maken over de meest innerlijke gedachten en emoties van mensen, over datgene wat ze niet aan anderen laten zien”. Afgestudeerd aan de filmschool in Łódź maakte Kieślowski in de jaren ’70 voornamelijk documentaires, waarin hij het dagelijkse leven in een totalitaire staat vastlegde, scherpe observaties die hem regelmatig in aanraking brachten met de censuur.
Zijn internationale doorbraak werd ingeleid door de tiendelige filmserie Dekalog (1988), waarin hij de betekenis van de Tien Geboden voor de moderne mens onderzocht.
Na de val van de Berlijnse Muur in 1989 stond niets meer in de weg van een internationale carrière: La double vie de Véronique (1991) en vooral het op de kleuren van de Franse vlag gebaseerde drieluik Trois couleurs: Bleu, Blanc en Rouge (1993-1994), met in de hoofdrollen de Franse steractrices Irène Jacob, Juliette Binoche en Julie Delpy, vonden wereldwijd een publiek.
WO 1: La double vie de Véronique
Krzysztof Kieslowski. 1991 FR/PO/NO. 98 min
Dubbelportret van Weronika in het Poolse Krakau en haar dubbelganger Véronique in Frankrijk. De beide meisjes worden op dezelfde dag geboren, lijden aan dezelfde hartkwaal, zijn beiden muzikaal. Op het moment dat de één sterft krijgt de ander een cassettebandje van een mysterieuze onbekende, met aanwijzingen waarmee ze op zoek gaat naar de ander. Hoofdrolspeelster Irène Jacob won in 1991 op het filmfestival van Cannes de prijs voor Beste actrice. Bij de Golden Globes in 1992 werd de film genomineerd voor Beste Buitenlandse Film.
WO 8: Trois couleurs: Bleu
Krzysztof Kieslowski. 1993 FR/PO/HE. 94 min
Het eerste deel van de Trois couleurs-trilogie waarin Kieślowski refereert naar de drie idealen van de Franse revolutionaire periode: vrijheid, gelijkheid en broederschap. Juliette Binoche speelt de rol van Julie, die na een tragisch verkeersongeval haar man en dochter verliest. Getraumatiseerd besluit ze alles achter te laten en een nieuw leven te beginnen. Haar man was echter bezig met een belangrijk muziekstuk en Julie is de enige persoon die kan helpen dit werk te voltooien. De film won onder meer drie Césars en de Gouden Leeuw op het Filmfestival van Venetië.
WO 15: Trois couleurs: Blanc
Krzysztof Kieslowski. 1993. FR/PO/HE. 92 min
Het tweede deel van de Trois couleurs-trilogie waarin Kieślowski refereert naar de drie idealen van de Franse revolutionaire periode: vrijheid, gelijkheid en broederschap. Hoofdpersoon in deze film dwaarin gelijkheid het thema is, is kapper Karol (Zbigniew Zamachowski). Hij gaat scheiden van zijn vrouw Dominique (Julie Delpy). Het huwelijk met de beeldschone Parisienne, met wie hij een kapsalon in de Franse hoofdstad bezat, strandde op Karols impotentie. Als dan ook nog die kapsalon in vlammen opgaat, vlucht hij naar Polen. TROIS COULEURS: BLANC won ik 1994 op het Filmfestival van Berlijn de Zilveren beer voor Beste Regie.
WO 22: Trois couleurs: Rouge
Krzysztof Kieslowski. 1994 FR/PO/HE. 99 min
Het derde deel van de Trois couleurs-trilogie waarin Kieślowski refereert naar de drie idealen van de Franse revolutionaire periode: vrijheid, gelijkheid en broederschap. Fotomodel Valentine rijdt op straat een herdershond aan. Ze brengt het gewonde dier naar de eigenaar, een gepensioneerde rechter. Hij is een zonderling man die stiekem de mensen in zijn omgeving begluurt. Na de eerste stroeve ontmoeting groeit hun affectie, ondanks het grote leeftijdsverschil. De film werd genomineerd voor de Gouden Palm in Cannes en kreeg 3 Oscarnominaties: Beste Regie, Scenario, Cinematografie.